Aktivt sommereventyr i de norske fjelde

Sommeren står for døren, og appellerer til nye eventyr i naturen og at skabe nye sommerminder. Mangler du inspiration til hverdagseventyr så læs med

Turen dertil

På en lun sommerdag i slutningen af maj, hvor solen skinnede fra en skyfri himmel, kørte vi ombord på DFDS færgen, som skulle sejle os fra København til Oslo.

Vi har ved tidligere rejser nordpå erfaret at det giver overskud at komme veludhvilet frem til Oslo næste morgen, samt tid til at kunne nyde sejlturen i ro og mag som en del af rejsen.

Ved ankomst til Oslo næste morgen, kørte vi de ca. 4,5 timer nordpå til Sjodalen, som ligger på kanten af Norges mest populære nationalpark: Jotunheimen Nationalpark Her skulle vi have base på den hyggelige camp ingplads, Sjodalen Hyttetun, og bo i en af deres charmerende “Eventyrhytter", som med deres runde design virker som taget ud af Hobbiton fra Ringenes Herre.

Sjodalen Hyttetun - en unik oase i det norske wilderness

Når man drejer af hovedvejen ned mod Sjodalen Hyttetun, mødes man af flere hyggelige træskilte langs grusvejen med beskeder, såsom “Her begynder eventyret!” “200 m til udsigt til Besseggen” og "Her begynder dit fjeldeventyr”. Jo længere vi kørte ned ad grusvejen, desto mere kunne vi mærke hvor dan roen sænkede sig i takt med aftensolen over fjeldene, alt imens at den eventyrlige mavefornemmelse voksede.

Da vi kom frem blev vi taget godt imod af det imødekommende og hjertevarme værtspar, Torill og Erik.

Omkranset af fyrretræer og med udsigt til fjeldene ligger de charmerende Eventyrhytter blendet ind i landskabet med deres grønne græstag. Deres runde udseende og store trædøre får dig til at føle at du træder ind i en scene fra filmen “Hobbitten".

Hvis man skal beskrive oplevelsen, der møder én, så vil det være noget i denne stil:

Du går på en fin gangbro af træ, som snor sig henover skovbunden, og passerer sten med påmalede billeder af skovens forskellige dyr (såsom Elg, hare og diverse fugle), og hyggelige citater såsom: "Ut på tur aldrig sur"

Ved hver hytte er der et håndlavet træskilt med hyttens navn Vi fik anvist Eventyrhytten - “Dvergbu", som ligger nærmest gemt som en hule mellem de høje fyrretræer. Når du åbner den massive trædør, træ der du ind i de perfekte settings til at geare ned og genfinde roen: Den store dobbeltseng med panoramavindue indbyder til at du kan ligge under dynen og kigge ud på skoven, se solen stå op over fjeldene, eller bare nyde den klare stjernehimmel. Der er en bænk/sofahjørne med skind, hvor du kan sidde og læse en god bog, samt et bord med to stole, hvor man kan nyde Sjodalens lækre morgenmadskurv med bl.a. hjemmebagte vafler, eller aftensmad, som man kan bestille som Roomservice fra pladsens restaurant; Gammen. Hytten har også en lille varmeovn forklædt som en hyggelig pejs, et mindre køleskab samt vand i en 5 liters glaskrukke og elkedel. Ude foran hytten er der desuden et rundt cafébord med 2 stole, så man kan nyde aftensolens varme, samt en fælles lille bålp lads foran hytterne. Kun 50 meter fra hytten ligger toiletbygningen med bad og WC, så man har dette inden for rækkevidde.

I Eventyrhytten er der med andre ord lav Wifi forbindelse men optimale omgivelser for bedre connection. Disse settings indbyder altså til en perfekt kombination af; følelsen af simple living og kvalitetstid/selvforkælelse.

Sagaskov og lækker mad

Til de eventyrlystne, og børnefamilierne, så har Sjodalen en fin “Sagaskov" hvor man kan gå en tur på forskelligt farvede ruter gennem skoven og langs elven ved campingpladsen og læse forskellige eventyr. Eventyrerne, såsom fx Rødhætte, står placeret på skilte rundt omkring i skoven, og beskrives på både Norsk, Engelsk og Tysk. Dertil er der sat små fine gimmicks på træerne, så der er noget at holde udkig efter, når man går rundt.

Dette er en virkelig hyggelig måde at gå på lokal opdagelse i området. Derudover har de en fin glaslavuu, som man kan boo ke, og nyde aftenhimlen mens der bliver tændt op i brændeovnen indenfor.

Vi gik en tur i Sagaskoven, og kunne nyde synet af de første forårsblomster, som voksede frem i græsset

Hver dag, efter vi havde været ude på tur, kom vi hjem til Sjodalen og ku nne nyde varm aftensmad fra deres restaurant; Gammen.

Vi fik i den forbindelse både pizza, burger leveret til Eventyrhytten, samt nød en virkelig lækker 3 retters menu en aften i restaurantens hyggelige omgivelser med bl.a. rensdyr på menuen. Dette var en helt perfekt måde at afslutte dagen på efter et godt langt hike i de norske fjelde.

Restauranten er bygget i samme stil som Eventyrhytterne med græs på taget, og der er skruet ekstra op for hyggen med en bar, hvor du bl.a. kan købe drikkelse, samt et charmerende bålsted i midten, hvor man kan sidde og nyde varmen efter sin middag. Det er virkelig en fin lokal oplevelse, som man ikke skal snyde sig selv for.

Hundeslædekørsel - Sommer Edition

Hundeslædeture er normalt noget, som man forbinder med vinter og frosne snelandskaber men vidste du, at man også kan køre hundeslæde om sommeren?

Det vidste vi ikke selv, men det fandt vi ud af, at man sagtens kan! Under vores ophold ved Sjodalen Hyttetun, bookede vi derfor en tur med Heidal Husky, som afvikler hundeslædekørsel i skovene omkring både om vinteren og om sommeren.

Vi skulle blot gå 100 meter uden for vores Eventyrhytte, og så stod både hunde og hundeslæder klar.

Vi blev mødt af 18 energiske slædehunde og de to venlige instruktører fra Heid al Husky. Vognene, som vi skulle køre var nogle store, gule metalvogne med 1 til 2 sæder, fire hjul, og et stort cykellignende styr med kraftige håndbremser. “Chaufføren" kan derved stå bagerst på vognen og styre. Vognenes udseende ledte tankerne hen på de gule Mooncars, som man kender fra barndommens legepladser.

Men i stedet for selv at skulle “cykle" for at komme fremad, var motorkraften i stedet erstattet med 8 stærke slædehunde - Nøj hvor vi glædede os!

Efter en kyndig instruktion omkring turen og i hvordan styring og bremser fungerede, blev hundene spændt for de to vogne, og vi gjorde klar til at suse ud på skovstierne. Vi fik lov til at styre vores egen vogn, mens de to instruktører styrede den forreste, og viste vej gennem terrænet. Vi susede afsted ad brede grusstier og videre ind ad mindre stier, som ledte os over sten og trærødder gennem granskovene. Duften af harpiks, skov og sommer hang i luften, mens vi drønede derudaf en fantastisk følelse!

Ved en lille bæk sænkede vi farten og trillede roligt over en lille bro, mens den ene instruktør hjalp hundene med at drikke vand fra bækken. “De bliver så tørstige i denne varme”, fortalte hun, og tilføjede, at hundene får et par drikkepauser undervejs, efterhånden som vi passerer et par små bække, eller store vandpytter.

Efter hundenes drikkepause kørte vi videre og kørte på en sti langs den lokale elv, som bugtede sig gennem dalen. Efter et par kilometer vendte vi 180 grader og kørte tilbage igen ad samme vej, som vi kom fra stadig med fuld fart på, for hundene var fortsat ivrige og stærke.

Da vi kom tilbage til Sjodalen var hundene mere rolige, og der blev tid til at hilse på dem, samt at få en god snak med de to hyggelige instruktører. Alt i alt var det en utrolig sjov og oplevelsesrig tur på ca. 7 9 km igennem det spændende terræn. Vi fik desuden mulighed for at bytte undervejs, således at både Marianne og jeg fik chancen for at styre. Det var en virkelig sjov, bumpy og utrolig flot tur, hvor man får set nogle fine naturspots i lokalområdet.

Vi kan derfor klart anbefale at få denne uforglemmelige oplevelse med, når man besøger Sjodalen!

Nyd udsigten på en af de fineste vandreruter i de norske fjelde: Besseggen.

Udover at have et væld af lokale naturoplevelser og a ktiviteter, så er Sjodalen også en perfekt base for at drage ud på eventyr i fjeldene. Bl.a. kan du på kun 20 min kørsel fra Sjodalen finde Norges mest populære nationalpark: Jotunheimen Nationalpark. Dette område er kendt for bl.a. at rumme nogle af Norge s højeste fjelde på over 2000 meter, herunder Galhøpiggen og Glittertind, samt nogle ekstraordinære vandreruter.

Det kan i den forbindelse anbefales at downloade app’en UT.no eller App’en AllTrails, for at finde forslag til vandreruter. Alternativt kan man altid spørge det søde værtspar, Torill og Erik, som kender hele området og regionen som deres egen bukselomme.

Vi fik selv stor glæde af Eriks erfaring, og på vores første aften sad vi sammen med ham og snakkede om en af turens helt store mål: Vandring på den berømte vandrerute, “Besseggen".

Hvad er Besseggen?

Den officielle Besseggen vandrerute er omkring 14 km lang, indebærer ca. 1000 højdemeter, og går mellem hytterne Memurubu til Gjendesh eim langs den berømte højderyg og bjergkam. Man tager normalt en båd fra færgelejet ved Gjendesheim, og står af i Memurubu, hvorfra man starter sin vandretur tilbage til Gjendesheim.

Ruten kan både gås på 1 dag (på ca. 8 timer), eller kan laves som en fler dages tur, hvis man selv medbringer telt og udstyr til dette.

Ca. halvvejs på ruten kommer man til udsigtspunktet på højderyggen, hvorfra man kan se ud over det betagende landskab og de to store søer; Gjende og Bessvatnet. Om sommeren er dette et helt unikt syn, da de to søer ligger i forskellig højde i forhold til hinanden, og at de hver især har forskellig farve. Bessvatnet er mørk i farven, da den er kendt som en af de reneste søer i Norge med omkring 30 meters sigtbarhed. Som kontrast til den mørke farve fremstår Gjende-søen især om sommeren helt turkis/grøn. Farven kommer fra det mineralholdige smeltevand fra nationalparkens gletsjere, som løber ud i søen og skaber dette udseende. Det skulle især være kraftigt i slut juni/start juli, hvor smeltningen er størst.

Vores tur

Da vejrudsigten lovede gode forhold og sol på turens 2. dag, besluttede vi os for at køre ud for at udforske denne vandrerute. Vi kørte til færgelejet ved turisthytten Gjendesheim, Vi vidste dog godt at vi var for tidligt på sæsonen, og at der stadig var is på søen. Normalt sejler båden først fra midt juni.

Vi parkerede derfor bilen på en p plads nær færgelejet, og kunne købe en heldagsparkeringsbillet for 130 NOK ( 82 DKK).

Vi fik en god snak med en lokal mand i fæ rgelejets kiosk/turistkontor, som fortalte os om sneforholdene på fjeldet. Og efter hans anbefalinger besluttede vi os for at vandre ad stien fra Gjendesheim op til udsigtspunktet over Besseggen og tilbage igen altså en “ud og hjem” frem for en A til B t ur. Dette fungerede rigtig godt, eftersom at der netop stadig lå sne på fjeldet, og stien derfor ikke alle steder var synlig. Vi kunne derfor følge rutemarkeringen og fodsporene i sneen fra tidligere vandrere på vejen ud, og vores egne fodspor på vejen tilbage.

Vi havde lånt snesko med fra Erik fra Sjodalen til vandreturen, men da vi fik at vide at sneen var så tilpas hård, at man kunne gå på den blot med vandrestøvler, så valgte vi ikke at medbringe dem. I stedet medbragte vi gaiters, for at undgå at få sne i vandrestøvlerne, hvis sneen var for dyb - hvilket var en fordel på enkelte steder på ruten.

Ruten på Besseggen er løbende fint markeret med røde T’er på sten, og derudover er der en lang række varder (stabler af sten), som også hjælper med at vise vej.

Vi vandrede i alt ca. 14,8 km til og fra Gjendesheim, for at nå op til det berømte udsigtspunkt over Besseggen, og turen tog os ca. 8 timer inklusiv pauser og fotostops undervejs.

På vejen derop passerede vi et lille vandfald, og kom op på bjergk ammen, hvorfra vi undervejs havde udsigt til alle fjeldene omkring os. Vi mødte kun 6 personer på vores vej, så en stor del af tiden vandrede vi alene. Det var en fed og spændende oplevelse at være lidt på “ekspedition" i det majestætiske landskab. Fordi vi var så højt oppe, så lignede det at vi gik på niveau med skyerne, når vi kiggede til siderne. Det gav virkelig en speciel følelse som om at vi “gik på skyerne”, pga. af kombinationen med det hvide snelandskab og de hvide skyer i horisonten omkring os.

Da vi kom frem til udsigtspunktet blev vi mødt af et helt fantastisk syn: Udsigten over søerne, Gjende og Bessvatnet, med sol og fjeldtoppe overalt. At stå der i den friske bjergluft, og mærke den kølige vind kombineret med solens varme i ansigtet, mens man er omgivet af bjergtoppe 360 grader rundt, er virkelig noget helt specielt! Det gør, at vandreturen op absolut er det hele værd. Da vi stod på udsigtspunktet, kunne vi se, at begge søer stadig var delvist frosne, hvilket også havde en charme over sig. Så vi kan kun drømme om hvor flot det vil se ud til sommer, når farverne i søerne komplimenteres af det rå bjerglandskab og den blå himmel.

Tip: Vær godt forberedt

Et godt tip til hvis du skal vandre Besseggen (eller på andre ture i fjeldene) er, at være godt forberedt.

Du kan bl.a. orientere dig på Besseggens officielle hjemmeside (se link nederst), samt studere vandreruten på de tidligere nævnte apps; UT.no og AllTrails . Derudover er det en god ide at medbringe stabilt fodtøj, en dagsrygsæk med (nok) drikkelse, en god madpakke og snacks samt ekstra tøj til vind og vejr, da dette kan være noget omskifteligt i fjeldene. Dertil kan det være en fordel at medbringe vandrestave (medbring fx et enkelt par til deling), da det kan hjælpe på at aflaste ens knæ, især på nedstigningerne i det kuperede terræn.

En ekstra god tommelfingerregel ved vandring i fjeldene er, at temperaturen falder ca. 1 grad Celcius for hver 100 højdemeter man kommer op. Det er en ting, som vi danskere, ofte kan glemme, da vi ikke er vant til de helt store højdeforskelle herhjemme.

Eftersom at Besseggen vandreruten ligger i mellem 1200 1700+ højdemeter, betyder det altså at temperaturen er noget lavere, end ved havoverfladen. Tjek derfor gerne vejrudsigten for det relevante område, på fx YR.no, for opdatering om vejr og vind, så du bedst muligt kan forberede dit eventyr.

Tips til udstyr og tøj til sommerture i fjeldet

I forlængelse af ovenstående tips, så kommer her et par forslag og anbefalinger til brugbart tøj på ens sommerture.

Da man (især i fjeldene) kommer til at være fysisk aktiv, så er kunsten at kunne vedligeholde en nogenlunde stabil/konstant kropstemperatur uanset vejrforholdene. Og da man ofte hurtigt får varmen, når man vandrer opad, så er det derfor en god ide at medbringe tøj, som kan fungere sammen i flere lag.

Lagene gør, at du nemmere kan temperaturregulere undervejs, når d u er i bevægelse eller når du sidder stille og har pause.

En tommelfingerregel er at have 3 lag som udgangspunkt:

• Et svedtransporterende lag (fx en kortærmet eller langærmet t-shirt i uld eller polyester)

• Et isolerende lag (fx en fleece eller tykkere uld trøje)

• Et vindtæt/vandtæt lag (fx en skaljakke eller vindjakke)

Et par gode vandresko/vandrestøvler med robust sål til det varierede og ujævne terræn er også en god ide. Her kan du overveje en høj vandresko eller vandrestøvle, som går op og støtter anklen da det kan give mere stabilitet, når du bevæger dig i terræn.

Goretex impreneret fodtøj og skaltøj kan desuden også være en god ide hvis regnvejret presser på mens du er på eventyr.

For at undgå vabler bør du medbringe vabelplastre, samt benytte sokker i enten uld eller polyester. Personligt nyder jeg at bruge sportssokker i polyester, da de sidder tæt og ikke folder men det er op til dig at se hvad der fungerer bedst. Medbring i den forbindelse gerne et ekstra sæt sokker, så du har nogle tørre i backup. Hvis du har nemt ved at få vabler, så brug tape/vabelplaster præventivt altså tag det på inden du går ud af døren.

En rutine, som vi selv bruger på vores ture, er at huske at lufte fødderne, når du holder pauser. Medbring et siddeunder lag, tag skoene og sokkerne af, og sørg for at få lufttørret dine fødder på den måde kan du også forhindre vabler.

Hertil kommer hue, tynde handsker og halsedisse som ekstra accessoires, når man er i fjeldene, hvor vinden kan være kold især når man holder pause. Det kan i den forbindelse anbefales at bruge et par linerhandsker (tynde uldhandsker) eller løbehandsker.

Når vi er ude og vandre, så medbringer vi som oftest også en mindre dagsrygsæk, hvor vi kan have det nødvendige grej med, såsom:

• Vand vandflasker eller drikkesystem)

• God madpakke snacks/frugt

• Førstehjælpskit (fx med vabelplastre/sportstape)

• Telefon og/eller kamera

• Powerbank ledning

• Ekstra tøj

• Kort og kompas

• Solbriller og solcreme (solen er skarp, især på fjeldet!)

På vores tur til Sjodalen fik vi testet tøj og rygsække fra bl.a. Whistler, Helly Hansen og Haglöfs samt vandrestøvler og vandrebukser fra HOKA, New Balance og Salomon.

Tøjet bestod af et baselayer/skiundertøj, fleecetrøjer samt vandrebukser og vandreshorts. Eftersom at temperaturen var nede på 5 til 10 grader på fjeldet, så havde vi både baselayer, fleecetrøje hue, og skaljakker. Det var perfekt på trods af at vi var i bevægelse, bl.a. fordi vi kunne bruge tøjet i flere lag.

Udover tøjets funktionalitet og strækbare stof, så var det desuden også super praktisk at vi kunne medbringe alt det nødvendige udstyr og snacks i vores 24 liters rygsæk fra Haglöfs og 30 liters rygsæk fra Salomon.

Senere på sommeren, hvor solen har fået smeltet det meste sne væk, vil dagstemperaturerne være højere, og der kan shorts og t-shirts komme til ekstra stor gavn. Medbring derfor gerne dette, eller fx et par zip-off bukser, som kan fungere både som shorts og som lange bukser.

Eventyrhytte & sommersol på fjeldet en perfekt destination til en aktiv sommerferie.

Leder du efter inspiration til en aktiv sommerferie destination, så er Sjodalen en perfekt base til et lille getaway, og/eller som basecamp for udforskning af området i fx Jotunheimen Nationalpark mm.

I afsnittet nedenfor kan du finde mere information og relevante links som kan hjælpe dig på vej med planlægningen af dit næste mikroeventyr.

God tur!

Til/fra København:

Om skribenterne:

Mød Daniel og Marianne:

Se billeder fra Daniels og Mariannes ture og find inspiration til dit næ ste outdoor eventyr i Danmark og/eller Norge: