Gæsteindlæg af fysioterapeut Jacob Rosenkrans

Springer du opvarmningen over, inden du skal ud på løbeturen?

Så er du ikke alene, for mange dropper nemlig opvarmningen, men det er ikke en god ide.

Opvarmning kan være en god måde til at få vækket kroppen både fysisk og mentalt og gøre den klar til dagens træning.

Derudover nedsætter du også risikoen for skader, når dine muskler er varmet godt op, inden de skal præstere.

Her kommer et par øvelser der varmer dig godt op til din løbetur.

Dybe vejrtrækninger

Stå afslappet og træk vejret ned i maven.

Luften skal gerne komme helt ned i maven, og ikke kun være oppe omkring brystkassen.


Hofte bøj & stræk


Sving benet frem og tilbage med stille og rolige bevægelser.

Sving benet så langt tilbage som muligt og knæet op mod brystet, når du svinger frem.

Fokus på at komme så langt ud i bevægelserne som muligt, denne vil måske øges efter nogle gentagelser.

Støt dig til noget hvis balancen er en udfordring.


Udfør eksempelvis 2 x 15 sving på hvert ben. 


Høje knæ


Stå og træk skiftevis knæet op til vandret. Kan udføres med roligt tempo til start, men øg denne.

Fokus på at stå på tæer når du lander med foden.


Hælspark


Stå med håndryggen mod ballerne.

Spark skiftevis hælen op mod hånden, ram gerne håndfladen hvis du kan.

Fokus på at stå på tæer når du lander med foden.

Udfaldshop


Hop skiftevis fra side til side og land på et ben.

Fokus på at lande stabilt, uden at knæet vinkler, men så der er en lige linje mellem hofte, knæ og tæer.

Start med små hop uden at hoppe for langt til siden.

Øg stille og roligt højden på hoppet, og eller længden til siden.

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus