Se vores store udvalg af regntøj og gummistøvler HER
Løbetræning med fysioterapeut og løber Jacob Rosenkrans på udendørs løbebane

LØBETRÆNING

Du har måske prøvet det før; at starte med løbetræning med de bedste intentioner, men så miste motivationen hen ad vejen. Nøglen til at lykkes med din løbetræning kan du måske finde her på siden.

SPORT 24 har teamet op med fysioterapeut og løber Jacob Rosenkrans, og vi vil gerne hjælpe DIG til at komme godt i gang med at løbetræne – uanset om du er nybegynder inden for løb eller erfaren løber, som trænger til et boost.

Lige her finder du en masse inspiration til at komme godt i gang med løbetræning, konkrete øvelser, som kan hjælpe dig til at blive en bedre løber samt links til det mest nødvendige løbeudstyr.

Rigtig god fornøjelse!

TRÆNINGSPROGRAM

LøBETRÆNING

Løbeprogram til begynder - fra 0 til 5 kilometer på 10 uger. Nedenfor finder du fysioterapeutens gode råd til en god start samt vores 10 ugers løbeprogram, som gør dig i stand til at løbe 5 kilometer.

HENT TRÆNINGSPROGRAMMET >

INSPIRATION

Løb - Effektiv træning og øget velvære

Løbetræning er populært som aldrig før. Du kan næsten ikke gå udenfor uden at møde en løber, og vi forstår godt, hvorfor løbetræning er én af danskernes foretrukne motionsformer.

Løbetræning er for alle

Der er ingen aldersgrænse for løb, hvilket nok også er med til at gøre løb til den folkelige sportsgren, som vi alle på et eller andet tidspunkt i vores liv har prøvet at stifte bekendtskab med. Uanset om du er ung, midt i livet eller gammel, kan du give den gas på stierne i dit helt eget tempo.

Løbetræning kræver hverken abonnement eller den helt store udstyrspakke, så det er en relativ billig træningsform at gå i gang med. Derudover tager det kun 5 minutter, så er du afsted og i gang med løbetræningen. Nemmere bliver det ikke, og det er nok også derfor, at vi er så vilde med at løbetræne. Det eneste du skal er at snøre løbeskoene og på med løbetøjet.    

Fordelene ved løbetræning

Der er rigtig mange fordele ved at løbetræne. Fysisk selvfølgelig, men vidste du, at løbetræning også påvirker din mentale sundhed positivt? Her får du et kort overblik over de fysiske og mentale fordele ved løbetræning:


Fysiske fordele

  • Stærkere muskler og led
  • Bedre kredsløb
  • Lavere kolesterol
  • Bidrager til vægttab

Mentale fordele

  • Mindsker stress
  • Forebygger depression
  • Mere glæde
  • Styrket selvtillid

Disse er blot nogle af de mange fordele du opnår ved løbetræning, og den gode nyhed er, at du ikke behøver at træne alle ugens 7 dage for at kunne mærke en positiv forskel. Løber du blot en enkelt gang om ugen, er du allerede godt på vej til at få et bedre fysisk og mentalt helbred.   

Løb er ikke bare løb

Der findes rigtig mange måder at løbetræne på, og det kan være god idé at skifte lidt mellem de forskellige løbeformer. Både for variationens skyld men også i forhold til at få det maksimale ud af din løbetræning.

Men hvilke typer af løb findes der så?  


Trailløb får dig væk fra de snorlige veje og nyfejede fortove. Her skal du ind på de små kuperede stier i naturen, som udfordrer dig på både tempo og balance. Trailløb kan være en kærkommen afveksling til din normale løbetræning, da du her typisk løber på et blødere og mere varieret underlag.

Læs mere om trailløb og hvordan du kommer i gang lige HER.

Intervalløb er super effektivt til at forbedre din kondition og til at styrke dit kredsløb. Intervaltræning betyder at du skifter mellem løb i højt tempo og forpustet gang. Du kan veksle mellem korte og lange intervaller alt efter formåen og humør.

Bliv klogere på intervalløb og se eksempler på intervaller lige HER.    

Tempoløb er løbetræning, hvor du træner at holde et højt og konstant tempo over længere distancer. Her presser du kroppen ekstra meget og der er kun få eller ingen pauser.


Udover de nævnte løbetyper er der mange andre løbe-alternativer, hvis du trænger til at peppe din løbetræning op. Her kan blandt andet nævnes bakkeløb, fartleg, distanceløb og mange flere, så du kan nemt finde lige præcis den løbetrænings-form, der passer til dig og dit løb.  

Styrketræning kan forbedre dit løb

Når du løbetræner, vil det gavne dig at lave styrketræning ved siden af for at styrke dine muskler. Styrketræningen hjælper til at forbedre din løbeteknik, da styrkeøvelserne kan give dig en bedre holdning.

Derudover kan du også forbedre din løbeøkonomi, som er evnen til at kunne løbe hurtigere og længere ved minimalt energiforbrug.   

Slutteligt forebygger styrkeøvelserne også eventuelle skader, da stærke muskler, sener og led er mindre sårbare over for skader under løbetræningen.

På vores blog har vi lavet en række indlæg med gode styrketræningsøvelser, som du med fordel kan kombinere med din løbetræning.  Styrkeøvelserne er lavet i samarbejde med fysioterapeuter og træningseksperter, som også guider dig igennem øvelserne, så du er sikker på at lave dem korrekt.  


Undgå skader når du løber

Det er så ærgerligt at skulle afbryde sit løbetrænings-forløb på grund af en løbeskade. Du kan dog minimere risikoen for skader ved at følge nogle simple råd:

  1. Start langsomt op: Hvis du er nybegynder eller har holdt en pause fra løb, er det en god ide at starte stille og roligt op. Dine muskler skal vænnes til at løbe, og til den belastning det er at løbe.   
  2. Lyt til din krop: Hvis kroppen siger stop, skal du stoppe eller sætte tempoet ned. Lyt derfor til, hvornår din krop reagerer negativt og overvej eventuelt andre former for løb eller anden form for træning som supplement til din løbetræning.
  3. Start med opvarmning: Ved at varme kroppen og musklerne op inden løbeturen, signalerer du til kroppen, at den skal være klar til at præstere.
  4. Træn varieret: Ved at variere din træning og inkludere andre former for træning undgår du at overbelaste kroppen de samme steder hver gang.

Fysioterapeut Jacob Rosenkrans har skrevet et gæsteindlæg på vores blog om at undgå løbeskader. Du kan læse det lige HER.

Løbetræningsprogram

Hvis du er nybegynder inden for løb, vil det være en rigtig god ide at starte med at følge et løbeprogram. Din krop skal langsomt vænnes til at løbe, så du ikke overbelaster dine muskler og led, og et løbeprogram kan hjælpe dig til at få en god start.

SPORT 24 har sammen med fysioterapeut Jacob Rosenkrans lavet et 10-ugers løbeprogram, som gør dig i stand til at løbe 5 kilometer. Du finder løbeprogrammet lige HER.

Det nødvendige løbeudstyr

Selvom løb er en sportsgren, der kun kræver lidt udstyr, er der dog tre ting, som er vigtige at have styr på, inden du begynder på din løbetræning.

Gode løbesko er et absolut must, når du skal løbetræne. Her er det vigtigt, at du finder de helt rigtigt sko, der passer til din fod og din måde at løbe på. Du skal desuden være opmærksom på, at dine løbesko har en udløbsdato, så husk at skifte dem, så du bevarer den gode støddæmpning.

Du kan læse HER, hvornår det er tid til at udskifte dine gamle løbesko. 

Løbestrømper vil også være på listen over vigtigt udstyr, da de kan beskytte din fod mod smertefulde vabler. Dine løbestrømper skal være lette og svedtransporterende, så dine fødder kan ånde inde i løbeskoen, som hurtig bliver varm, når du løbetræner.  

Løbeundertøj er ikke altafgørende for, om du får en god løbetur, men den rigtige beklædning hjælper til en bedre løbeoplevelse. Når du skal vælge løbeundertøj, er det vigtigt, at det er funktionelt. Undertøjet skal lede sveden væk fra kroppen, så huden er tør, og det må gerne være tætsiddende, så du har god bevægelsesfrihed, når du løber. Find det rette baselayer her.

Er du kvinde er det også vigtigt at finde den perfekte sports-BH, så du støtter din barm bedst muligt og undgår vævsskader.

Du kan læse mere om valg af det rette udstyr lige HER.   

Løbetræning med pulsur

Hvis du har tabt pusten i forhold til din løbetræning og mangler lidt motivation til at fortsætte, kan et pulsur måske være lige dét, der giver dig gejsten tilbage.

Med et pulsur får du mulighed for at lære din krop bedre at kende, da du her kan måle din hjertefrekvens. Når du løber, stiger hjertefrekvensen, og følger dit løbetempo. Du kan derved bruge din puls som rettesnor for din løbetræning og nå dine løbe-mål.    

Du kan se vores udvalg af smarte pulsure fra de kendte mærker lige HER.   

Sport 24 har alt til din løbetræning

Hos SPORT 24 finder du alt du behøver til din løbetræning. Vi har et stort udvalg af de bedste løbesko, lækkert løbetøj samt spændende løbeudstyr, der gør din løbetræning endnu sjovere.

Vores leveringstid er kun 1-2 hverdage, så du kan hurtigt komme i gang med at løbetræne i dit nye, yndlings løbegear.

Rigtig god løbetræning!