Vandreeventyr på Halsninoen

Daniel Villadsen

Læs med, når outdoorentusiasterne Daniel og Marianne tager ud i den danske natur og udforsker vandreruten, Halsninoen, og de unikke oplevelser turen giver dig.

Gæsteindlæg af outdoorfotograf Daniel Villadsen

Mangler du inspiration til dit næste hverdagseventyr, så læs med, når outdoorentusiasterne Daniel og Marianne tager ud i den danske natur og udforsker vandreruten, Halsninoen, og de unikke oplevelser turen giver dig.

På en solrig formiddag i maj kørte Marianne og jeg til Nordsjælland for at udforske den relativt nye vandrerute, Halsninoen.

Med åbne vinduer kørte vi igennem det danske sommerlandskab til synet af rapsmarker i gult flor, blå himmel og blomstrende syrenbuske langs vejkanten.

Vi glædede os til at komme ned i gear og udforske nye naturperler i det nordsjællandske.

Halsninoen - en afvekslende vandrerute

Halsninoen er en 52 km lang vandrerute i Halsnæs, som strækker sig fra kysten ved Hundested i vest til det kuperede Strø Bjerge i syd.

På den velmarkerede rute vandrer du gennem strandenge og dybe skove, over smukke heder med gravhøje, på kyststrækninger langs Isefjord og Danmarks største sø; Arresø.

Det er muligt at vandre hele ruten eller at udforske udvalgte etaper.I den forbindelse kan du tage både bilen eller Lokalbanen direkte til et af startpunkterne i enten Hundested, eller Grimstrup ved Strø Bjerge.

På turen er der mange forskellige overnatningsmuligheder, som omfatter alt fra shelters i naturen til campingpladser med charmerende glampingtelte og hippe “surfshacks”, til hyggelige ferielejligheder og badehoteller.

Langs ruten ligger der desuden en del små gårdbutikker, som sælger friske og lokalt producerede varer, så du kan kombinere din tur med unikke madoplevelser undervejs.

Kom godt af sted på ruten med app’en Komoot

Udover det detaljerede vandrerkort, som du kan bestille via Visit Nordsjællands hjemmeside, benyttede vi app’en Komoot til planlægning af vores tur.

Denne app var en sjov og informativ måde at planlægge sin tur på, og den kunne samtidig vise os, hvor på ruten vi befandt os undervejs.

Basecamp og hjemmelavet vaffelis i Frederiksværk

På vores tur langs Halsninoen fik vi udforsket udvalgte etaper af ruten og prøvet nogle af de anderledes oplevelser, du kan få med dig undervejs.

Vi kørte først til Frederiksværk, hvor vi indkvarterede os i en af de hyggelige ferielejligheder med udsigt til byens kirke.

Vi begyndte med en gåtur igennem Frederiksværk, som emmer af historie, gamle bygninger og en masse små broer over Arresø kanal.

På hjørnet af gågaden ligger Issalonen, som er kendt for deres hjemmelavede smagfulde is og kager.

Vi mødte ejeren, Eva, som fortalte, at de hver dag har mellem 16 til 18 forskellige slags is - lige fra mælkeis, sorbet, sukkerfri til vegansk.

Til produktionen af de forskellige is, bruger de lokale råvarer, herunder frugt og mælk – og det kan virkelig smages!

Med butikken ønsker Eva at give de besøgende “én på smagsoplevelsen”.

En smagsoplevelse uanset vejr og årstid, for som hun så rigtig sagde så er alt vejr, isvejr.

Med en lækker hjemmelavet vaffelis i hånden fortsatte vi ud i solen og udforskede mere af Frederiksværk, inden vi kørte ud til området ved Strø Bjerge for at vandre første etape og nyde solnedgangen over det bakkede landskab.

Solnedgangsudsigt fra Strø Bjerge

Fra Strø Bjerge får du en fantastisk udsigt over det kuperede terræn, med køer som græsser på store græsenge, og grønne skove der omgiver markerne.

Dertil er det en relativ kort distance på ca. 2,5 km, hvilket gør den perfekt til en lille aftengåtur.

Efter at have parkeret bilen gik vi langs landevejen, hvor de duftende syrenbuske fangede vores næser.

Lyden af lærkesang blev blandet med lyden fra de græsgumlende køer på markerne, mens vi vandrede op til bakketoppen for at nyde solnedgangen.

Udsigten over det grønne landskab kombineret med himlens dybe orange og blå farver gør denne del af turen et besøg værd!

Pedalkajak – en sjov og anderledes vandaktivitet

Næste dag tog vi ud til stranden ved Frederiksværk for at prøve en tur i pedalkajak.

Vi mødtes med Anders fra Comfort Adventures, som introducerede os for denne sjove og anderledes oplevelse på vandet.

Han fortalte, hvordan pedalkajakken fungerer som en cykelbåd.

Først ror du ud på dybt vand, og dernæst sænker du propellen med pedaler ned i vandet.

Ved at cykle med pedalerne kommer du hurtigt og effektivt fremad, frem for at ro med pagaj som ved en normal kajak.

Kajakkerne er desuden udstyret med et ror, så du nemt kan styre retningen, mens du sejler.

Det var fedt at opleve landskabet fra søsiden og sejle forbi det kendte havshelter, som ligger få hundrede meter fra kysten.

Havshelteret er opsat til kajakroere og ligger som en del af en længere kajakrute langs kysten og fjorden.

I Danmark er pedalkajak en sjov og anderledes kajakoplevelse, mens konceptet er virkelig stort i USA.

Arresø og Dragebjerg - picnic spots blandt gravhøje

Efter roturen tog vi ud og vandrede på strækningen ved Arresø.

Her vandrede vi langs søen, gennem en stor grøn bøgeskov og dernæst over brede enge.

Ved Dragebjerg kom vi forbi et område med talrige gravhøje fra Bronzealderen, hvor datidens ledende slægter efter sigende skulle være blevet begravet gennem generationer.

Herfra er der en helt fantastisk udsigt over Arresø og det omkringliggende landskab.

Vi valgte derfor at nyde en lille picnic her og havde medbragt en lille goodiebag med hjemmelavede flødeboller og romkugler samt æblemost fra Issalonen i Frederiksværk. Det var helt perfekt at kombinere den storslåede udsigt med lækre smagsoplevelser.

Vi fortsatte videre på ruten og gik over græsenge og via små hyggelige stier, indtil vi kom forbi en sø, som er kendt for at være et godt sted at se bævere.

Vi havde desværre ikke heldet med os denne gang, så vi må komme tilbage en anden gang, og se om vi kan spotte nogle bævere.

Hvis du er på udkig efter en overnatning i området, ligger der et superfint shelter med tilhørende bålplads og udsigt til Ladegårdssøen.

Solnedgang fra Polarforskerens baghave

Ikke langt fra rutens slutpunkt i Hundested ligger den berømte polarforsker, Knud Rasmussens, Hus og Spodsbjerg Fyr.

Vi valgte at køre herop for at nyde de sidste farver på himlen efter solnedgangen.

Det var vores første gang heroppe og wauw for et sted!

Knud Rasmussens Hus går for at være Danmarks smukkest beliggende museum, og vi forstår godt hvorfor.

Vi parkerede bilen ved p-pladsen 300 meter fra fyret og gik en tur op på bakkerne og ned til stranden, mens pastelfarverne dansede i orange, blå og violette nuancer på himlen.

Dette stop var en spontan ide, men det er også noget af det, som vi husker bedst fra turen.

Surfoasen i Lynæs

På vandreruten langs kysten mod Hundested kommer du forbi Lynæs Surfcenter.

Her finder du en sand lille oase, som byder på afslappende surfvibes, lækker mad og mulighed for både overnatning og surfoplevelser på vandet.

Vi mødte en af ejerne, Johan, som viste os rundt på pladsen. Han viste os bl.a. de charmerende glampingtelte og surfshacks, hvor du kan overnatte.

De er især populære om sommeren, men er også mulige at booke på andre tider af året.

Efter rundvisningen fik vi en lækker frokost i Surfcenterets hyggelige cafe.

Med flettede lamper, rustikke trævægge, lys fra de glasbeklædte skydedøre og Bob Marley i højtalerne var det, som om vi trådte ind i et Bohemian univers, hvor roen indfandt sig i kroppen, så snart vi satte os på de tæppebeklædte bænke.

Efter frokosten tog vi ud og prøvede kræfter med SUP i bugten.

Det er blot endnu et eksempel på en sjov og afvekslende oplevelse i forlængelse af vandringen.

Retro camping på Byaasgaard Camping

Mellem Lynæs og Frederiksværk ligger den hyggelige campingplads, Byaasgaard.

Her mødte vi parret, Signe og Kenneth, som forpagter campingpladsen.

Deres gårdbutik var fyldt med lokale produkter f.eks. øl, mel, is og kød fra en af de lokale nabogårde samt garn produceret på uld fra deres egne får.

For at understrege det lokale, så stod der et lille skilt ved hvert produkt, som angav hvor mange kilometer fra campingpladsen produkterne kom fra.

Det var en meget hyggelig feature.

Vi overnattede i en af de charmerende retro-campingvogne, som står opsat i et grønt hjørne af pladsen, som en del af Gastromino-cykelrutens oplevelser.

Det var som at træde 40 år tilbage i tiden, når man gik ind i den rugbrødsformede campingvogn med de ternede gardiner, de karakteristiske brune paneler og klistermærkerne fra Normandiet og Skagen på indersiden af døren.

Sammen med campingvognen fik vi udleveret en lækker grillkurv med lokale råvarer i form af både nye kartofler, asparges, grillpølser, hjemmebagt brød og salat.

Dertil fik vi syltede rødløg, en ærtecreme og hjemmerørt smøreost lavet på lokal gedeost - det smagte alt sammen fantastisk!

Endnu et hyggeligt aspekt ved dette sted er, at man selv tilbereder maden.

Vi kunne tilberede maden i det nyrenoverede fælleskøkken på campingpladsen og grille kød, brød og asparges på den tilhørende grill, som følger med campingvognen.

Næste morgen fik vi en lækker morgenmadsplate med lokale råvarer i form af hjemmebagt rugbrød og rundstykker, som var bagt med lokalt mel med tilhørende lokal spegepølse og ost som topping.

Det var en helt perfekt måde at runde et par dagens getaway af til Nordsjælland, inden vi kørte hjemad i formiddagssolen mod storbyen.

Vores tøj på turen

På vores tur til Halsninoen fik vi testet tøj, rygsække og vandresko fra Haglöfs.

Tøjet bestod af fleecetrøjer, softshelljakker og vandrebukser, som fungerede supergodt sammen på de varmere dage.

Vi havde blandt andet skaltøj fra Haglöfs’ L.I.M. (Less Is More) serie, som var utrolig hjælpsomt til de regnbyger, som vi havde undervejs.

Desuden havde vi huer og lækre micro dunjakker til at holde os varme om aftenen, når solen var gået ned.

Udover tøjets funktionalitet og lette vægt, så var det også superpraktisk, at vi kunne medbringe alt det nødvendige tøj og udstyr i vores L.I.M 25 og 35 liters rygsække.

Disse rygsække er lette og rummelige og har desuden velpolstrede stropper og hoftebælter, som gør dem meget behagelige at vandre med.

Halsninoen - en perfekt lille getaway

Leder du efter inspiration til et par dages getaway eller nye vandreoplevelser i naturen, så har Halsninoen og Halsnæs-området langs ruten masser af unikke natur- og smagsoplevelser at byde på.Rigtig god tur!

Se mere fra Daniel og Mariannes vandreture I Danmark her: @Daniel Villadsen og @Marianne Villadsen