Hvornår har du sidst trænet din balance?

Balancetræning er en super investering, fordi din balance er vigtig for al funktionel bevægelse.

Livet er dynamisk og uanset alder, højde og drøjde, så er en god balance nødvendigt, når du navigerer på tværs af fx håndboldbanen, gågaden eller supermarkedet.

Selvom balancetræning ikke lyder supersexet, så giver det dig nogle fordele i livets dagligdag.

Træningen styrker nemlig kernen i din krop – stærke hofter, ballemuskler, mave og mellemgulv – og forebygger hverdagsskader.

Balancebrættet er et perfekt våben, når du skal træne din balance. Udover at det hjælper dig med at træne alle de små muskler, du har omkring dine led, så er det også nemt at finde frem og bruge samtidig med at du står hjemme foran tv’et og catcher op på dagens nyhedsstrøm.

I videoen nedenfor viser vores faste træningsekspert Julie Bruun nogle øvelser på balancebrættet til dig, der gerne vil styrke din balance.

Når du står på brættet, er underlaget ustabilt og understøttelsesfladen lille.

Det er krævende i sig selv bare at stå på det, så det er vigtigt, at du følger dit eget niveau og tempo.

Forsøg at køre i rolige og kontrollerede bevægelser og stå gerne tæt på en væg, så du kan tage fra.

Det kan også være en idé at sætte brættet oven på et skridsikkert underlag fx en træningsmåtte, som Julie står på, eller et gulvtæppe, så du ikke glider på et glat gulv. 

Rigtig god fornøjelse med træningen!

P.S. Hvis du vil se vores udvalg af balancebræt - så kig HER.

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus