Nogle gange kan det bare føles uoverskueligt at få træning passet ind i en travl hverdag – og sofaen vinder måske lidt for tit ofte over træningscenteret eller løbeturen.

Det behøver ikke at være en sur pligt at træne og nogle gange er det små justeringer, der kan få stor effekt.

Vi har spurgt Julie Bruun om hvordan hun sniger træning ind i hendes hverdag – og de tips og tricks deler hun med os her:

  • Gå hvor du kan, frem for at tage bilen. Hvis du går hen og handler, hen efter ungerne når de skal hentes, ind i byen, til arbejde eller hvad du nu ellers skal frem for at sætte dig ind i bilen og køre, får du meget mere bevægelse ind i din hverdag. Det skal selvfølgelig være de strækninger hvor det kan lade sig gøre. Men en gåtur giver frisk luft og motion. Du kan også parkere lidt væk fra din arbejdsplads, og gå det sidste stykke.
  • Tag altid trapperne fremfor elevator.
  • Hvis I har en barnevogn og er ude at gå, så meld dig til at være den der skubber den op af bakkerne – det går lige i ballerne, og giver god træning til lungerne også.
  • Leg med ungerne, gerne sådan noget hvor der tumles, hvor du skal løbe efter dem eller hvor du kaster lidt rundt med dem. Det er drøn-effektivt.
  • Gå en tur i din frokostpause og sørg for at rejse dig op ved skrivebordet, og måske kør armene rundt for at skabe lidt blodcirkulation til systemet.
  • Køb en skridttæller eller et ur som tracker dig. Det er så motiverede at se hvor meget du bevæger dig (hvor lidt du bevæger dig). Sæt dig evt. et mål om at du skal gå 8.000 skrift om dagen og se om du ikke kan holde det. Måske det hiver dig afsted på en aften gåtur, hvis du er langt fra mål.
  • Lav motionsaftaler. Lav en aftale med en veninde eller en ven, måske din kæreste eller din mor om at løbe, træne eller gå ture sammen. Det er meget mere motiverende at komme afsted, hvis du har en aftale.
  • Stræb småt! Hvis du ikke rigtig ved om du orker at tage ud på den løbetur, så sæt dig for at løbe en lille bitte tur. Hvis du siger til dig selv at du skal ud med 8 km, kommer du nok ikke afsted. Hvis du siger til dig selv at du bare lige skal løbe 2 km, er det mere nemmere at komme afsted. Og hvem ved, måske det går meget godt og du snupper et par kilometer mere når først du er ude. Måske du også kan fortsætte med 5 minutters stræk eller 10 armbøjninger bagefter. Ofte skal man ikke sigte efter det, men når man alligevel er i gang, kan man lige lidt mere.
  • Er du i tvivl om du skal træne i dag? Lad være at gå i bad fra morgenstunden. Når først du har været i bad, orker man ikke at træne senere, da man så skal i bad igen. Så ved ikke at gå i bad øger man chancen for at få trænet senere, da man helt sikkert skal have et bad om aftenen. Og man kunne jo lige så godt blive lidt mere beskidt inden det bad, ikke?
  • Overvejer du at træne, men ved du ikke lige helt om du orker? Tag træningstøjet på og sæt noget fedt musik på. Det øger helt sikkert chancerne for at du så kommer afsted. Lav i øvrigt en playliste med numre du elsker. Du må kun høre listen når du træner, så det kan lokke dig afsted.
  • Lav dig selv et meget let og overskueligt træningsprogram og lav det en gang om ugen. Start stille og roligt ud, så du ikke beslutter dig for at lave det hver aften. Det skal hellere være realistisk og helst også uden skader det her. Skriv din fremgang ned på programmet, måske du kan stå i en planke 10 sekunder længere for hver uge eller tage 1 armbøjning mere hver gang.
  • Måske det kan motivere dig med før/efter billeder eller hvad med nyt træningstøj? Det er også en ganske fin motivationsfaktor.
  • Se en masse træningsvideoer på nettet, Instagram er fyldt med dem, og det er bare at tage for sig af inspiration. Måske du både kommer på nye gode øvelser du skal prøve. Måske det bare motiverer dig, så du også vil afsted - du finder masser af videoer lige her
  • Hvis ikke du har lyst til at melde dig ind i et center eller studie, kan du købe lidt billige redskaber og træne hjemme. F.eks. er elastikker, klude, en slyngetræner, eller en foamroller gode (og ret billige) redskaber til din hjemmetræning.

Vi håber, du har fået nogle tips du kan bruge – og husk lidt træning er bedre end slet ingen træning og ikke mindst: find noget du synes er sjovt, så bliver det så meget lettere at holde motivationen

#dyrkglæden

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus