Hvis du følger os på Instagram, kender du helt sikkert til #DyrkGlæden. Hashtagget skal minde om en af de (efter vores mening) vigtigste grunde til at leve et aktivt liv – nemlig for glædens skyld. Når vi bevæger os, bliver vi ganske enkelt lykkeligere.

Der er efterhånden utallige studier, som påviser en sammenhæng mellem motion og mentalt velvære. Bevægelse frigiver en række hormoner i kroppen, der fungerer som naturlige ”lykkepiller” – blandt andet serotonin, endorfiner og dopamin. De øger vores hukommelse og koncentrationsevne, giver en glædesrus og mindsker sågar smerter!

Udover at frigive lykkehormoner bliver mængden af stresshormonet kortisol nedsat. Det betyder bedre søvn og mere overskud i hverdagen, hvilket de fleste af os nok ville nyde. Og det er ikke kun på kort sigt, at motion gør glad. Faktisk indikerer flere nye studier, at regelmæssig motion i ungdomsårene har en positiv effekt mange år efter.

Når du dyrker sport, dyrker du med andre ord også glæden – deraf hashtagget #DyrkGlæden.

Mød vores første #DyrkGlæden-ambassadør

Hos SPORT 24 vil vi gerne opfordre alle til at leve et fysisk aktivt liv. Det kan heldigvis gøres på mange forskellige måder. Nogle foretrækker at snøre løbeskoene og løbe en tur i nabolaget, på stranden eller i den nærliggende skov. Andre vil hellere løfte tunge vægte i det lokale motionscenter med en fast træningsmakker.

Atter andre svømmer, spiller golf, klatrer, går til boksning, spiller squash eller dyrker en holdsport som håndbold eller fodbold. Ja, mulighederne er mange, når det kommer til motion.

Hvis du alligevel savner inspiration til at få en mere aktiv hverdag, er du kommet til det rette sted. Som noget helt nyt udvælger vi hver måned en #DyrkGlæden-ambassadør, der vil dele sine bedste tips til et sundere og lykkeligere liv.

Vores første ambassadør er Patricia Hvam, der arbejder som folkeskolelærer og desuden elsker pommes frites lige så meget, som hun elsker fællesskaber. Om #DyrkGlæden siger hun:

”Glæde kommer sjældent ud af ingenting, men handler derimod ofte om beviste valg. Derfor prøver jeg hver dag at forholde mig positiv til de ting, jeg laver og de mennesker, der er omkring mig.”

Start løbekarrieren med en løbeklub

For at dyrke glæden og fællesskabet løber Patricia med løbeklubben RUNAAR et par gange om ugen, hvilket hun anbefaler til alle, der gerne vil starte deres løbekarriere. Desuden foreslår hun at sætte sig nogle klart definerede mål og lægge en god plan:

”Det er godt at have et bestemt mål for øje – for eksempel kunne man tilmelde sig et femkilometerløb, der ligger et par måneder frem. Dernæst skal man lægge et løbeprogram eller finde et på nettet, som man kan følge – også på de dage, hvor man ikke gider!”

Det er ingen hemmelighed, at det kan være svært at motivere sig selv til at træne. Den følelse kender Patricia alt for godt:

”Det er sjældent, at jeg har særlig meget lyst til at træne, inden jeg skal afsted, men efter træningen har jeg virkelig en følelse af glæde. Det er dén følelse, jeg træner for.”

Styrketræning er smart på regnvejrsdage

Udover at løbe, styrketræner Patricia hver uge i sit lokale motionscenter – gerne sammen med sin kæreste eller en god veninde.

”Det sidste halve år har jeg virkelig fået øjnene op for styrketræningen. Resultaterne er tydelige at se i spejlet, hvilket er med til at motivere mig, og så er det smart på de dage, hvor vejret er for dårligt til en løbetur.

Også her er der gode råd at hente fra Patricia:

”I de fleste motionscentre har de træningshold, der er ideelle til den nye styrketræner. Her bliver man introduceret for en masse nye øvelser, som man senere kan bruge på egen hånd ude i centeret. Alternativt kan man alliere sig med en personlig træner, der lægger et træningsprogram og dernæst demonstrerer alle programmets øvelser.”

Hvis du mangler ekstra motivation i motionscentret, kan du forkæle dig selv med lidt nyt gear. Månedens #DyrkGlæden-ambassadør løfter sløret for sine træningsfavoritter:

”Jeg træner helst i tøj fra Nike, Kari Traa, Adidas eller Fusion, men mit vigtigste træningsudstyr er helt sikkert mit løbeur, Garmin Forerunner 735XT.”

Få mere inspiration fra Patricia her: patriciahvam

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus