Har mørket, kulden og de regnfulde novemberdage fået dig til at stille løbeskoene ufrivilligt i skabet? Vi har snakket med en ægte powerkvinde, der trodser vind og vejr og nyder de små glæder, som hver af de fire årstider fører med sig. Powerkvinden hedder Lise Friis, og hun har i indlægget her nogle ret fine bud på, hvordan du kan vinde løbeglæden tilbage, hive løbeskoene ud af skabet og trodse Kong Vinter med smil og godt humør.

Gæsteindlæg af Lise Friis @lisefriis72

Jeg elsker alle årstiderne, jeg elsker faktisk at bo i et land med årstider, så det hele ikke flyder ud i noget ens. Elsker at kunne brænde helt sammen af varmen (og bande den langt væk) om sommeren, og elsker endnu mere når sommeren som nu for alvor er ovre.
Jeg mærker mig selv bedre når jeg løber om efteråret og om vinteren. Jeg elsker de sindssygt smukke farver om efteråret, og vinteren i let sne er magisk i et par løbesko. Når foråret så kommer, er der også noget eventyrligt ved det, når bøgen lige er ved at springe ud og er helt lysegrøn.

Jeg oplever en del der synes det er svært at bevare motivationen til løb, nu hvor der er flere mørke timer, det er koldere, og tit blæser og regner.

Jeg har et par gode råd, der er simple og giver den vildeste løbeglæde;

Hvis du vil starte fra scratch med løb, kan det være super fedt at undersøge, om der er en lokal løbeklub. Det er der efterhånden selv i de mindste flækker - og de hungrer efter dig. Lad vær med at tænke i mindreværdskomplekser, der er næsten altid løbegruppe til alle niveauer. Det der er så fantastisk ved at joine en løbeklub/forening/eller bare en lokal Facebook-gruppe der laver løb er, at du rent faktisk kommer afsted. Det er vanvittigt hyggeligt - og det hårde ved en løbetur, er for det meste tanken om den inden.


Jeg vil næsten love dig at du kommer glad hjem bagefter, og møder en masse søde, dejlige mennesker i et miljø, hvor alle gerne vil hjælpe hinanden.
Når du måske får lidt mere blod på tanden, kan det være du også tager en ugentlig tur alene.


Det er altså virkelig noget jeg vil anbefale.

”(…) det hårde ved en løbetur, er for det meste tanken om den inden. Jeg vil næsten love dig at du kommer glad hjem bagefter, og møder en masse søde, dejlige mennesker i et miljø, hvor alle gerne vil hjælpe hinanden.”

Hvis du er enten rutineret eller bare vant til at løbe - eller er en af de mange, der er startet på løb i Corona tiden – tænker du måske nu;   ”Åååh nej! Mørke og kulde.” 
Her kan du lave venneaftaler/venindeaftale/ mange arbejdspladser laver løb på jobbet. Igen er det vigtige element, at du forpligter dig selv til at komme afsted. Og ingen jeg kender, har nogensinde fortrudt en løbetur bagefter.

A-mennesker (det er jeg) elsker, elsker at løbe de mørke morgener. Det er helt stille og smukt. Du kan også mødes med en ven/veninde og klare løbeturen inden resten af Danmark er stået op. Det kan være det lyder som en kliché, men stol på mig, følelsen af overskud resten af dagen er ubetalelig.

B-mennesker kan tage turen om aftenen, og ja, selvom sofaen kalder hårdt på ryggen om aftenen, så er det meget lettere at komme afsted hvis du har lavet en aftale - OG ingen siger du behøver løbe langt. 
3 km, 4 km 7 km er alt sammen bedre end 0 km.

Jeg kalder det både mental og fysisk hygiejne.

Jeg vil iøvrigt vove den påstand at alle sanser skærpes ved løb og at du kommer til at se både sundere og mere dejlig ud.

Normalt, når verden ikke er lagt ned af Corona, er det sjovt og motiverende at træne hen mod et mål. Cphhalf, Copenhagen Marathon eller en DHL stafet. Det er der ikke mulighed for foreløbig, men det er ret sjovt at sætte sig nogle personlige mål. Det kan være hvor mange km du/I gerne vil løbe om ugen. Det kan også være hastighedsbestemt, hvad vil du gerne kunne løbe 5/10 km på?


I kan også lave konkurrencer i løbefællesskabet, eller på Garmin eller Endomondo.

Noget der er vigtigt, når du løber om vinteren (løbesko, der er gode for dig, og som hverken er for gamle er slidte, er must året rundt), er ordentligt løbetøj. Det er ikke sjovt at løbe i blæst og regn hvis du ikke har løbetøj på, der er beregnet til årstiden. Så det er faktisk super vigtigt for løbeglæden. Du behøver ikke købe det dyreste, men køb noget ordentligt til den danske vinter.

Jeg håber helt ægte, at det her kan motivere bare en lille smule så DU kommer ud at løbe vinteren igennem - det er så surt at skulle træne op helt forfra til foråret.

Mine 7 bedste løberåd til at holde motivationen i vintermånederne:
• Lav faste løbeaftaler 
• Find en lokal løbeklub 
• Løb med kollegaer (det fremmer samarbejdet og gør jer sunde og stærke)
• Lav personlige delmål og mål
• Beløn dig selv, når du når dine mål
• Grin og nyd turen, tag billeder og se dem igennem derhjemme efterfølgende, det er så hyggeligt
• Notér jævnligt hvordan løbeturen er gået. Efter få uger vil du blive overrasket over din udvikling 

Du er altid velkommen til at spørge om råd eller få motivation.

Kh Lise 

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus