Yogatimen forsætter i dag med nye øvelser, der begejstrer både baglår, baller og sind. Lad os se, hvad Julie Bruun har i ærmet til os:

Et stræk der gør underværker ved hele bagsiden. Især haserne (baglår). Men også op i lænden og i nakken.

Øvelse 1

Start med at tage en dyb indånding. På udånding ruller du overkroppen forover, langsomt og kontrolleret og med hænderne mod gulvet. Svaj ryggen på vej ned og hold gerne knæene bøjede inden du strækker benene. Ved neddyk rundes ryggen. Giv slip i både arme og nakke, og lad det hele dingle, så du slapper HELT af. Herefter kan du sætte hænderne i gulvet, tage ved rundt om lægmusklerne eller ved modsatte albue. Husk at holde godt øje med din navle.

Prøv nu at bevæge nakken lidt ved at kigge frem og tilbage og til siden. Forsøg at stræk benene samtidig. Prøv også gerne at veksle mellem bøjede og strakte knæ. En stivfrossen pilegren er langt fra det rigtige billede her. Bevæg dig gerne lidt rundt i strækket.

Justér på sværhedsgraden

Ved at samle fødderne helt, øger du øvelsens sværhedsgrad, da balancen udfordres pga. en lille berøringsflade. Du kan også sprede fødderne mere og have en større flade og mindre udfordring på balancen.

Øvelse 2


Én af ballernes absolutte yndlingsøvelser. Start på bagdelen. Fold benet foran, så der ved knæet er en vinkel på 45-90 grader. Skub det bagerste ben bagud og stræk det. Læn dig fremover det bøjede ben og stræk hænderne over hovedet med maven hvilende på benet. Et stræk i det bøjede ben bagpå vil her hilse på. Løft nu overkroppen let og bøj det bagerste ben op til ballen. Tag velkomment imod foden med hånden tættest på benet, mens den anden hånd agerer balancepæl.

Justér på sværhedsgraden

Er du til et øget baglårsstræk? Ryk da vinklen i knæet tættere på 90 end 45 grader. Du kan også flytte mere vægt forover eller skubbe det bagerste ben endnu længere bagud, lidt ligesom når du ved et tidligt morgenstræk føler, at du kan blive ved med strække dine dugfriske lemmer.

Når du trækker vejret dybt og lader kroppen bliver tungere og tungere ned over benet for hver indånding, løsner du både op i kroppen og i vejrtrækningen.

Flere yogaøvelser til dig i næste uge - vi ses!

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus