Mens solen danser længere ned mod den sydlige halvkugle, begynder de første efterårs tegn at gry. Dagene bliver kortere, humøret nogle gange ligeså og lige netop derfor, kan det være en fordel at tanke sin mentale powerbank op. Julie Bruun ved lige præcis hvordan. Fyr den af med yoga og udstræk. Få her to af hendes bedste og mest simple øvelser til at komme godt i gang.

Hvornår skal jeg lave øvelserne?

Start og slut din træning med de to øvelser, så ofte som muligt (gerne hver gang). Brug også gerne nogle minutter på det i starten af din træning. Dine muskler og led vil knuselske dig for det! Mens din mentale powerbank, som vi indledte med at tale om, hurtigt vil flyde over med energi og roen til at være til stede, lytte til sig selv og mærke efter. En pause fra en galoperende hverdag er kan være din bedste investering.

Start med hænder og fødder i gulvet - ala en hund. Svaj i ryggen og rul langsomt op med brystet, så både arme og ben er strakte. Hold øjnene i gulvet og peg numsen så langt op mod himlen som muligt med et svaj i ryggen. Træk vejret dybt og roligt ind gennem næsen og pust ud gennem munden.

Gå direkte over i næste øvelse på en god udånding.

Skub maven mod gulvet og stræk hele kroppen frem i en klassisk planke. Bare rolig, det er ikke den, du skal lave nu. Løft i stedet halebenet op og tilbage, pres skuldrene væk fra gulvet og fra ørerne. Pres samtidig hælene ned i gulvet og hovedet bagover. Husk at puste ud. Lad vejrtrækningen foregår gennem næsen, ikke gennem munden. Brug halsen til at trække vejret med, så det bliver roligt, dybt og helt kontrolleret. Skub nu kroppen tilbage i forrige position med numsen mod himlen. Gå evt. roligt frem og tilbage på stedet, så du hele tiden bevæger dig og skaber et flow mellem øvelserne.

Gentag øvelserne nogle gange. Brug vejtrækningen, så den første laves på en indånding og den næste på en udånding. Første gang du prøver øvelserne af, kan du måske ikke strække benene eller svaje den mindste smule i rygsøjlen. Fat mod! For hver gang du øver dig, bliver din krops bevægelighed større. Din smidighed bliver gavmildere med tiden, og det føles pludseligt mere naturligt og forbløffende lækkert at lave øvelserne. Vejrtrækningen bliver med tiden også dybere og mere kontrolleret. Du lærer at slappe af i dine tanker og koncentrere din vejrtrækning.

Det er super motiverende at blive bedre til noget. De her yogaøvelser er et sted man kan rykke ret hurtigt!

Glæd dig til næste uge, hvor Julie viser nye, nemme yogaøvelser.

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus