Min motivation for løb har ændret sig undervejs i mit liv, og jeg har justeret til ud fra mine værdier

Står du og mangler konkrete værktøjer og metoder til, at øge din egen motivation og blive bedre til, at sætte mål? Er du derudover også interesseret i, at vide mere om det psykologiske aspekt bag motivation og de barrierer mange af os oplever dagligt?

Vi har lavet en hel podcast om motivation og målsætning med psykolog og NORDIC HIIT løbeekspert Julie Høgh, som du kan lytte til lige her.

I dagens podcast kan du altså få hjælp til, hvordan du som enten nybegynder eller vedholdende løber og motionist motiveres til at komme ud ad døren - og opretholder denne motivation, når du først er kommet godt i gang.

Find dit why og opstil konkrete målsætninger ud fra SMART- og trappestigemodellen

Julie har altid selv været glad for at løbe, og hun har altid haft en naturlig indre motivation for netop at løbe. Men motivationen har ændret sig undervejs i hendes liv, og hendes motivation for løb har varieret alt efter, hvor hun har været i hendes liv og dermed hendes værdier.

Præcis sådan er det for mange af os, og derfor er det vigtigt med målsætninger, som er både realistiske og opnåelige, så du ikke oplever fiasko i forbindelsmed at opnå dine mål. Julie kommer i denne forbindelse blandt andet ind på begreberne:

  • WHY - det er vigtigt, at du ved, hvorfor du vil, som du vil
  • SMART-modellen
  • Trappestigemodellen

Opnå større mål ved brug af mindre målsætninger, og oplev at du kan meget mere, end du tror

Netop de ovenstående begreber kan bruges i din hverdag til at opnå dine mål, uanset hvor små eller store de er. Det gælder om at dele større mål op i mindre målsætninger, som er opnåelige for dig. Det er her SMART- og trappestigemodellen kommer ind i billedet. 

Lyt med og bliv klogere på Julies enorme viden indenfor sportspsykologi. Få fif tilhvordan du kommer i mål, hvad end det er at løbe 5 km., tabe dig 10 kg. eller stille op i en vægtløftningskonkurrence. Du kan bruge Julies råd til det hele. 

Julies rejse med løb har i øvrigt ført til, at hun i dag bliver glad i låget af at løbe, og det er det vigtigste for hende (#DyrkGlæden!). Det er blevet meget tydeligt for hende, at hun elsker at løbe, og det er både rart at løbe med en veninde, men også til konkurrencer. Hun har altså fundet en god balance, der gør hende glad, og som gør det muligt for hende at dyrke glæden ved løb.

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus