Lær at tage armbøjninger

LÆR AT TAGE ARMBØJNINGER

Armbøjninger, hvor svært kan det være! Men det KAN faktisk være svært at lave de klassiske armbøjninger rigtigt.

Laver du armbøjningerne forkert, risikere du i værste tilfælde at få skader, men du risikere også at du ikke får det optimale ud af din træning.

Nedenfor guider fysioterapeut og fitnessinstruktør Julie Bruun dig til at lave den perfekte armbøjning. Du vælger selv, hvilket niveau du vil starte på, og ender ud med at lave en armbøjning, der træner HELE kroppen.

3-2-1 sæt i gang!

Træn flere muskler med armbøjninger

En armbøjning (også kaldet push-up eller armstræk) er ikke kun en øvelse, som træner dine arme.

Faktisk træner du flere muskelgrupper ved en enkelt armbøjning, og derfor er det er virkelig genial øvelse. Når du laver armbøjninger, træner du din overkrop samt din core.

De muskler, som du aktiverer er:

- triceps (bagpå dine overarme)
- brystmusklerne
- skuldrene
- mavemusklerne


Fordelene ved armbøjninger

Én af de største fordele ved armbøjninger er, at du kan lave dem hvor som helst og når som helst.

De kræver intet andet udstyr end dig selv og du kan derfor lave dem, når det passer dig.

Derudover er det en relativ simpel øvelse, som alle kan lave, da de ikke kræver



Undgå disse fejl når du laver armbøjninger

Som tidligere nævnt er armbøjninger en simpel øvelse.

Dog er der nogle fejl, som mange begår, og som du bør have fokus på at undgå for at minimere risikoen for skader og for at få mest muligt ud af dine anstrengelser.

1. Din mave må ikke hænge. Sørg for at spænde godt op i kroppen (din core) og få bedre stabilitet.
2. Undgå et for højt tempo
3. Din bagdel må ikke stritte i vejret, men skal være på linje med resten af kroppen.
4. Dit hoved må ikke hænge eller være for højt. Sørg for at din nakke er på linje med resten af kroppen.

Del denne artikel
Del med Email Del på Facebook Share with Twitter Share with Linkedin Share with GooglePlus